4ec20125b36c0

Scriu astazi despre prima mea experienta cu opera unui autor chinez, si sincer ma bucur ca l-am ales pentru asta pe Dai Sijie si a sa carte. Balzac si Micuta Croitoreasa chineza este mai mult decat o simpla poveste, in ea gasim relatarea experientei de viata a autorului din perioada Revolutiei Culturale* din China sub conducerea lui Mao.

*Revolutia culturala chineza a insemnat în anii 70 moartea a peste 20 de milioane de oameni, “dusmanii poporului” fiind ucisi in masacrele ordonate de liderul communist Mao Zedong. De pe urma acestor atrocitati au suferit şi artistii de toate felurile: scriitori, pictori, muzicieni, care au fost condamnati la tacere, mutilati, trimisi la munca silnica sau incarcerati în lagare. Cultura occidentala a fost combatuta cu violenta, mii de oameni intrand la inchisoare, vinovati fiind de citirea unui roman apusean.

Prezentare

Cartea ne prezinta o marturie originala a 2 baieti de 17, respectiv 18 ani, care au fost gasiti vinovati de faptul ca erau copii de intelectuali si pentru asta cei doi au fost trimisi intr-un sat de langa Tibet, in varful unui munte intr-un asa zis “lagar de reeducare”.

Inarmati cu o vioara, cu un desteptator si, mai tirziu, cu traducerile interzise ale lui Balzac, Stendhal, Flaubert, Dumas, Hugo, Dostoievski, Dickens, Melville, Rolland, acestia isi executa muncile menite sa le invioreze constiinta revolutionara: cara excremente cu spinarea, lucreaza in mina si in orezarii si vizioneaza filme (nord-coreene sau albaneze) pe care le joaca apoi in fata satenilor. Usa evadarii li se intredeschide insa prin lectura la lumina lampii, departe de privirile vigilente ale primarului satului, a marilor autori occidentali pusi la index. Si prima care trece dincolo de ea este Micuta Croitoreasa, iubita unuia dintre protagonisti – si ea reeducata, dar sentimental, de Balzac.

Romanul este unul simplu si foarte placut, este o lectura care iti capteaza atentia de la primele pagini, si care te face sa regreti ca se incheie atat de repede. Un gand care m-a obsedat la final, a fost acela ca nu am citit aceasta carte undeva la 16-20 de ani, cred ca efectul ei era mult mai intens. Asadar consider ca e pacat ca aceasta opera nu este obligatorie in scoli, in liceu mai exact si tot pacat este si faptul ca multi din tinerii de azi si din oameni in general nu apreciaza libertatea literara de care au parte, si nu profita de tot ce inseamna sursa de imbogatire a creierului si a sufletului.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s